Skok na obsah

Techblog > Fyzika > Bublinková fúze

[CNW:Counter] TOPlist
25. 7. 2005 - Fyzika

Bublinková fúze

Termojaderná fúze na stole. Tak by bylo možné nazvat bublinkovou fúzi. Není k ní nutný neuvěřitelně nákladný reaktor a přitom jde o stejný pochod jako při výbuchu vodíkové bomby nebo reakcích v nitru Slunce.

Sonoluminiscence byla na začátku

Bublinky ve vodě

Sonoluminiscence je jev známý již delší dobu. Jak název napovídá, jedná se o vznik světla zapříčiněný zvukem. V praxi se nejčastěji zkoumá tak, že nádobou s acetonem necháme procházet intenzivní ultrazvuk. Velmi rychlé změny tlaku v kapalině způsobené průchodem ultrazvuku vyvolávají jev podobný kavitaci. Když je nějaké místo kapaliny v oblasti minima tlaku zvukové vlny, začne se odpařovat (je-li tlak dostatečně nízký) a vznikne malá bublinka, při příchodu maxima tlaku vlny velmi rychle zkolabuje a v jejím středu vznikne vysoký tlak a teplota. Když jsou tlak a teplota dostatečně vysoké, je možné, že na malý okamžik nastane v centru bublinky termojaderná reakce, která vytvoří světelný záblesk. Pro lepší iniciování sonoluminiscence je vhodné, aby v acetonu byly již přítomné nějaké bublinky a také se využívají neutrony procházející kapalinou generované nějakým zdrojem. Jejich konkrétní účel mi bohužel není jasný.

Bublinková fúze dlouho zavrhovaná

V roce 2002 byla poprvé publikována teorie, že za sonoluminiscencí je termojaderná fúze. Prezentované výsledky byly napadány mnoha vědci. Bylo argumentováno zejména tím, že interpretace výsledků je účelová a že naměřená data nedokazují ani nevyvracejí podíl jaderné fúze na sonoluminiscenci. Podivné je, že se experiment nepodařilo zopakovat v jiné laboratoři.

Experiment fúzi potvrdil

Bublinky ve vodě

Až nedávno se podařilo vědcům z jiné univerzity experiment zopakovat. Vědci použili, stejně jako u předchozích experimentů, aceton, ve kterém byly atomy vodíku nahrazeny těžkým vodíkem – duteriem (vodík mající jeden proton a jeden neutron) a speciální neutronový zdroj. V průběhu experimentu zaznamenali neutrony nepocházející z jejich zdroje o energii odpovídají těm, které vznikají při termojaderné fúzi. Zaznamenali i vznik tritia (vodíku s dvěmi neutrony), který také může být produktem fúze. Když použili aceton bez deuteria, tyto jevy nezaznamenali.

Pochybnosti zůstávají

Největší problém je s nezávislostí ověření. Za nezávislé ověření by se mělo považovat to, že laboratoř ovládaná zcela jinými osobami a nejlépe na obdobném a ne zcela stejném zařízení. Ovšem podle dalšího článku o bublinkové fúzi, bylo nedávné potvrzení spácháno v laboratoři jiné univerzity, ovšem tuto laboratoř má na starosti tentýž Rusi Taleyarkhan jako v případě experimentu v roce 2002. Sice se údajně přímo na experimentu nepodílel, jelikož probíhal v jeho laboratoři, měl jistě na jeho průběh vliv. Také se objevují pochybnosti o tom, že záblesky jsou zaznamenávány ve stejný čas jako vysoce energické neutrony.

Bude to průlom

Jestli by se podařilo vytvořit zdroj energie založený na jaderné fúzi, bylo by to řešení blížící se energetické krize. Vzhledem k tomu, že zařízení by mohlo být poměrně malé, podařilo by se tak vyřešit zásobování domácností energií, jestli by miniaturizace byla ještě menší, mohla by se termojadernou fúzí pohánět i auta. Takové absolutně decentralizované řešení energetických problémů by se mi velmi líbilo.

Napsal Martin Srubar v 17:01 | Komentáře (108)
Dočetli jste článek? A co nyní?
Pokračujte třeba čtením starších či novějších článků na obdobná témata v této rubrice. Nebo se podívejte na titulní stránku, co je nového. > Přejít na titulní stránku
Pokud máte čas a chcete si počíst, doporučuji archív. > Přejít na archív
Jestli vás zajímá něco konkrétního, vyhledejte si na Techblog.cz právě to své téma.

Weblog pro ty, které zajímá věda a technika.

Téma…

Časopis 21. století

Časopis 21. století je nejznámější a nejoblíbenější vědecko-technický časopis. Na čem je ale založena jeho popularita? Z velké části jsou v něm obsaženy nesmysly. Jde o záměr nebo je to pouze neschopností autorů? Upřímně řečeno, co by odborník získal tím, že by v něm publikoval?
13. 8. 2004
Speciály…

Energetická krize

Za dveřmi je energetická krize. Co budeme dělat, až dojde ropa a další fosilní paliva? Sledujte vývoj alternativních druhů energie a pohonů a hledání nových ropných nalezišť.